paul-conny-indonesie2018.reismee.nl

Met zus en zwager naar Anto

In Yogjakarta wordt Malioboro Street stevig onder handen genomen. De onophoudelijke verkeersstroom van auto's en brommers is sterk afgenomen. Het is eenrichtingsverkeer geworden en aan beide zijden wordt hard gewerkt aan een promenade achtig voetgangersgebied. De kraampjes en de betjakrijders zijn gebleven, evenals de voortdurende uitnodigingen om je mee te nemen voor een expositie van studenten van de kunstacademie. Dappere pogingen om toeristen voor veel geld 'kunstwerken' te verkopen. Eigenlijk wel grappig als je merkt dat wanneer ze al vermoeden dat een Nederlander voorbij komt, ze altijd familie in Hengelo, Rotterdam of ergens in Brabant hebben, om je via die weg te verleiden zo'n 'expositie' te bekijken. Zie er de humor wel van in.

Overdag een bezoek gebracht aan Vredeburg, waar een permanente expositie is over het ontstaan van de republiek Indonesia. Veel diorama's waarin de verschillende belangrinke momenten zijn uitgebeeld bij het roerige begin van de onafhankelijkheid van Indonesie. De bersiaptijd vanuit en heel andere hoek benaderd en uiteraard geen kwaad woord over de ontberingen die onze ouders hebben doorstaan in die tijd. Best wel een dubbel gevoel bij heel wat van de beschreven gebeurtenissen, als je je bedenkt dat vanuit de Nederlandse geschiedschrijving dit tot de dag van vandaag eveneens nauwelijks aandacht krijgt.

We hadden met Cecile en Kees, die ook met een rondreis in Indonesië bezig zijn, afgesproken om elkaar te ontmoeten als zij een tussenstop maken in Yogjakarta. Het adres van hun hotel hadden ze al doorgegeven. Met een Grab taxi pikten we hen 's avonds op, samen met Helma en Robert met wie ze bij hun groepsreis optrokken. Op naar Anto waar we weer lekker hebben gegeten en een hoop plezier hebben gehad en de belevenissen tot nu toe hebben uitgewisseld. Anto was ook even gekomen, maar moest wat eerder weg, druk met z'n hotelletje verderop.

Misschien dat we elkaar morgen opnieuw tegen het lijf lopen, Cecile en Kees hadden een bezoek aan het paleis van de Sultan op het programma staan. Misschien treffen we elkaar opnieuw als er een dansvoorstelling is. Die hadden wij bij een eerder bezoek gemist.