paul-conny-indonesie2018.reismee.nl

Tussenstop op Denpasar, hoezo gecancelled?

Nog even een korte notitie, na aankomst op Denpasar. Onder genot van een heerlijk koele Bintang, eindelijk weer.

Al redelijk gaar, haalden we onze koffers op. Nu we toch op het vliegveld zijn, gelijk maar kijken of we voor morgen een vlucht kunnen krijgen naar Maumare op Flores. We vonden een automaat waarmee een boeking te maken was. En een bereidwillige medewerker van de vliegmaatschappij waar die automaat van was. Het ding accepteerde cash geld en dat kwam aardig uit. De vlucht voor morgen was beschikbaar en met het invullen van de nodige gegevens waren we inmiddels aardig bedreven geraakt, gisteren immers tot wel 4x vruchteloos de procedure doorlopen. En cash betalen leek ons daarom alleen maar een uitkomst.

Bleek dat het uiteindelijke bedrag toch nét iets meer dan we bij ons hadden! Op het scherm was een tellertje zichtbaar dat aangaf dat de resterende tijd om het ding te voeren aan het aflopen was. Nog een kleine 300 seconden! Conny op een drafje naar de geldautomaat. Met nog 30 seconden te gaan kwam ze bezweet weer terug. Jammer dan, het maximale tegoed was die dag al opgesoupeerd, geen geld - dus geen boeking via de automaat. Dan toch maar naar de balie, even verderop.

Het hele verhaal uitgelegd; reeds betaalde maar gecancelde vlucht, daarom zelf rechtstreeks vanaf Surabaya geboekt, en nu willen we morgen naar Flores. De verbaasde reactie van de baliemedewerker: "Gecancelled? Hoezo, geen sprake van; die vlucht gaat gewoon dóór...!" Huh?! "Er zat een tussenstop in en alleen die is gewijzigd..."

Ik boos. Het hele berichtje briesend vertaald. "Dus hebben we voor niks een aparte vlucht geboekt hiernaartoe en moeten we er nóg een doen voor we op Flores zijn..?!" Het mannetje verontschuldigde zich, maar maakt duidelijk dat dat toch écht niet aan de vliegmaatschappij lag. De tussenpartij waar de boeking langs gelopen was, heeft de wijziging in het vluchtschema onterecht als een volledig vervallen vlucht doorgegeven.

Hij maakte op zij state-of-the-art matrixprinter een afdrukje. "Alstublieft. Hiermee kunt u morgen zonder verdere kosten verder reizen, het is gewoon de laatste vlucht uit het oorspronkelijke vluchtschema. Zie het maar als een laatste schakel in de reeks, waarvan hooguit een tussenschakel was gewijzigd. U kunt morgen gewoon instappen hoor". En met een vriendelijk gezicht draaide hij zijn scherm naar ons toe. "Maak maar een foto van mijn scherm als bewijs dat die vlucht gewoon door was gegaan. Om je geld terug te vragen bij die tussenpartij." Wat een opluchting!

Hadden we wel genoeg cash geld gehad, dan waren we hier dus nooit achter gekomen. We hebben vast hulp gehad van daarboven. Als we morgen boven in de lucht zitten zullen we een bedankje doen.

PS
Dat Grab appje bewees opnieuw z'n diensten. Vervoer naar het ter plaatse geregelde hotelletje in de buurt was zo gedaan. Een opdringerige chauffeur vroeg dik twee keer zo veel...